LISA – Law & ICT Students’ Association|Bestuur@lisa-groningen.nl

Dé blauwe vinkjes!

Home » Activiteiten » Dé blauwe vinkjes!

Dé blauwe vinkjes!

Het was 5 november, om 20.00 uur precies. Vanaf dat moment werd Facebook vol gespamd met meningen over de laatste update van Whatsapp, de ‘blauwe vinkjes’. Al snel werd duidelijk wat de gekleurde vinkjes betekenden, namelijk dat het bericht daadwerkelijk geopend is en dus ook waarschijnlijk door de ontvanger is gelezen.

Voorheen was het al mogelijk om te zien wanneer iemand voor het laatst online was geweest, wanneer iemand aan het typen was, en wanneer het bericht verzonden was van jouw eigen telefoon (één vinkje) en was aangekomen bij de andere telefoon (twee vinkjes). Alsof dat nog niet genoeg inbreuk op onze privacy was, zijn nu ook de blauwe vinkjes een feit.

Hoe kom je hier van af? Whatsapp heeft snel op alle kritiek gereageerd. Dit heeft geleid tot een nieuwe versie van Whatsapp die momenteel alleen nog via Android te krijgen is.

Gaat Whatsapp niet te ver met de blauwe vinkjes? Is dit een te grote inbreuk op onze privacy? De meningen zijn hierover uiteraard verdeeld. Wij, de redactiecommissie, zijn van mening dat Whatsapp nu toch echt te ver is gegaan. De gevolgen van de gekleurde vinkjes zullen ruzies in relaties, commissies, vriendengroepen en andere groepen tot gevolg hebben. Meiden worden nog meer jaloers dan ze al waren, doordat die ene leuke jongen het bericht wel heeft gelezen, maar niet heeft gereageerd. Kortom: drama, drama, drama.

Het is te hopen dat de nieuwe versie snel voor iedereen beschikbaar wordt, maar tot die tijd: chaos, paniek, stress!!

Wat vind jij van de blauwe vinkjes? Is Whatsapp hiermee té ver gegaan of heb jij er geen probleem mee dat nog meer van jouw handelingen op Whatsapp bij de verzender bekend worden? Laat het weten in een reactie hieronder!

2014-11-14T20:07:25+00:00november 14th, 2014|Activiteiten|

4 Comments

  1. Sybren Spoelstra 15 november 2014 at 10:31

    Ik snap niet dat er zoveel ophef over de blauwe vinkjes is ontstaan. Ten eerste bestond de “laatst gezien” functie al, waaruit je ook kon concluderen of iemand je bericht wel of niet heeft gelezen. Ten tweede vind ik het argument dat er ruzie zal ontstaan ook niet sterk. Het is toch niet de verantwoordelijkheid van WhatsApp om rekening te houden met gebruikers die het erg vinden als iemand niet binnen een minuut reageert nadat het bericht is gelezen? Ik vind het zelf wel fijn om te weten dat mijn bericht is aangekomen en gelezen. Dat mensen er aanstoot aan nemen dat iemand niet snel reageert zegt veel over de huidige maatschappij en over die persoon zelf. Bedrijven moeten hier dus maar rekening mee houden? Ik vind dat onzin.

  2. Martijn Groenewoudt 15 november 2014 at 12:11

    Dat deze ‘feature’ een inbreuk op de privacy van de gebruikers van Whatsapp is, staat buiten kijf.
    Ik ben alleen van mening dat dit een logische vervolgstap is in het steekspel tussen bedrijven en consumenten inzake onze privacy en de winst die gemoeid is met de verkoop van die privacy. Zoals ik het zie proberen bedrijven als Facebook steeds nieuwe, ingrijpende manieren uit waarmee ze stukjes van onze privacy tenietdoen en daarmee winst maken.
    Ik ben het er niet mee eens dat deze uitholling van de privacy alleen maar negatieve gevolgen zou hebben voor de gebruikers. Zoals Sybren al aangaf zitten er ook voordelen aan deze feature.

    De blauwe vinkjes hebben voor veel commotie gezorgd. Je kunt daar je vraagtekens bij zetten , zoals Sybren doet. Je kunt het ook logisch vinden, zoals de redactiecommissie vindt. Punt blijft dat door deze commotie Whatsapp een rollback-optie heeft vrijgegeven waarmee de blauwe vinkjes worden uitgeschakeld. Zo zijn er ook manieren op de ‘laatst gezien’-feature uit te schakelen. Hier zie ik een duidelijke boodschap in van een (klein) deel van de gebruikers die vinden dat dat gedeelte van hun privacy hen meer waard is dan het gebruikersgemak dat de features met zich meebrengen. Zij krijgen dan de mogelijkheid een inbreuk die zij als buitensporig belastend vinden, ongedaan te maken. Zo zou het volgens mij ook moeten zijn!

    Ik wil concluderend opmerken dat de huidige situatie met (gedeeltelijk) een soort modulair systeem werkt. Hiermee bedoel ik dat de gebuikers zelf kunnen bepalen bepaalde dingen niet te integreren (zoals koppelingen tussen FB en andere diensten) en anderen wel. Het probleem is alleen dat dit modulaire systeem te beperkt is. De reden hiervan is dat gebruikers te weinig verweer hebben geboden in de ontwikkelingen van de diensten, waardoor ze overrompeld zijn door ‘gebruiksgemak verhogende implementaties’ die ten koste gingen van de privacy. Ik denk dat de gebruikers in due time steeds meer bedacht worden van het belang van privacy en dat bedrijven dan wel een zekere halt zal worden toegeroepen.

    En als allerlaatste wil ik hieraan toevoegen dat mensen misschien wat meer bezig zouden moeten zijn met wat er ‘achter de schermen’ met de gegevens gebeurt, in plaats van een, relatief, kleine update van twee blauwe vinkjes.

    • Sybren Spoelstra 16 november 2014 at 00:02

      Martijn, je hebt er een mooi betoog van gemaakt. Ik ben het bijna volledig met je eens. Vooral je mening over bedrijven als Facebook die steeds meer stukjes van onze privacy innemen in ruil voor features die het gebruik van applicaties vergemakkelijken snijdt mijns inziens hout.

      Je stelt echter ook de verwachting dat eindgebruikers uiteindelijk steeds meer het belang van privacy gaan zien en dat zo uiteindelijk dit soort praktijken door druk van buitenaf een halt toegeroepen zal worden. Ik heb daar mijn vraagtekens bij.
      Is het immers niet zo dat mensen zelf akkoord gaan met de Algemene Voorwaarden? Wat er ook in deze voorwaarden staat; ze willen de app koste wat kost hebben. Hoeveel mensen maakt het nou echt zoveel uit dat ze een stukje privacy verkopen? Het belangrijkste blijft voor de meeste mensen toch de gebruiksvriendelijkheid van de applicatie. Wat is er nu zo erg aan de gegevens die over je bekend zijn bij WhatsApp? Je telefoonnummer? Je naam? Wat gebeurt er dan ‘achter de schermen’ met deze gegevens wat een grote schending van je privacy oplevert?

      Ik denk dat mensen het belang van privacy pas gaan zien als het een keer écht misgaat met hun persoonsgegvens. Zolang het blijft bij “mijn bericht is gelezen door jou en je reageert niet” zullen de alarmbellen echt niet af gaan bij die instanties die in kunnen grijpen, daar is veel en veel meer voor nodig.

      • Martijn Groenewoudt 16 november 2014 at 11:39

        De hypothese die ik heb opgeworpen, namelijk dat gebruikers van diensten op den duur meer bedacht worden van de gevaren die die diensten met zich meebrengen en dat daarmee zij mondiger zullen worden in het afwijzen van privacybeperkende features is inderdaad misschien wat hoopvol.

        Ik ben het met je eens (en ik meen me te herinneren dat de Vey Mestdagh dit op een voorgaand symposium ook heeft geopperd) dat de mens zélf het grootste gevaar met zich meebrengt met betrekking tot zijn eigen privacy.

        Vooral het punt dat je aanstipt over de Algemene Voorwaarden is volkomen terecht, De hoeveelheid mensen die de tijd nemen deze door te nemen en daarna een weloverwogen keuze te maken is bedroevend klein. Ik moet zeggen dat ik zelf ook niet altijd deze AV lees.

        Privacy is altijd (zeker voor de maatman) een moeilijk onderwerp geweest. De meeste mensen, zoals je zegt, zullen het belang ervan pas te laat inzien. Maar tóch ben ik optimistisch genoeg om deze stelling te kunnen opwerpen.

        Het ontstaan van de Recht&ICT studie, het vakkenpakket ervan en vooral ook het ontstaan van LISA zijn voor mij duidelijke kenmerken dat er welzeker een groep mensen is dat onderwezen wil en kan worden in de verscheidene privacyperikelen die we in deze geautomatiseerde samenleving op ons pad krijgen.

        Ik denk dan ook dat de alarmbellen misschien niet goed zijn afgesteld en dat daarom de instellingen en de gebruikers niets doen. De inbreuken gaan zó mondjesmaat dat het (en daar denkt een bedrijf als Facebook ongetwijfeld over na) erg lastig is voor een gebruiker om te zeggen: ‘En nú gaat het me te ver. Ik stop met het gebruiken van de dienst’. Dit blijkt ook uit een artikel van EFF (https://www.eff.org/deeplinks/2010/04/facebook-timeline/) waarin de ‘evolutie’ van de Privacy Policy door de jaren heen is gevolgd. Als je terugleest hoe het vroeger was, komt er (in ieder geval bij mij) een vraag op hoe het toch zo ver heeft kunnen komen.

        Hier zie ik dan ook een taak in voor de mensen die wél inzicht hebben in het fenomeen ‘privacy’ (dus LISA-leden, voel je aangesproken) om mensen te wijzen op de gevaren die óók updates van de twee blauwe vinkjes op Whatsapp met zich meebrengen.

Leave A Comment