Overmorgen is het 5 december, de traditionele dag van de viering van het Sinterklaasfeest. Met de huidige technologische ontwikkelingen bestelt de Sint zijn cadeaus gemakkelijk via het internet, met levering aan huis door zijn hulp-Sinten van de post. Hoe zit het echter met de cadeaus die toch niet in de smaak vallen, en massaal met een beroep op de herroepingstermijn van 14 dagen worden teruggestuurd naar de webwinkels?

Voor deze producten is hun toekomst afhankelijk van de staat waarin ze terugkomen bij de webwinkel. Zo kunnen ze als ze er nog gaaf uitzien weer “als nieuw” worden verkocht. Hiervoor is echter wel vereist dat ook de verpakking geen gebruikerssporen heeft opgelopen (tip 3 van Sendcloud1)!
Mocht het product nog wel te verkopen zijn maar is deze niet meer in nieuwstaat, dan komt het steeds vaker op de zogeheten “refurbished”-afdeling terecht. Dit verschilt van de praktijk van bijvoorbeeld bol.com waar particuliere verkopers hun eigen waren als goedkoper tweedehands alternatief kunnen aanbieden in die zin dat de verkoop hier vanuit de webwinkel zelf komt. Een goed voorbeeld hiervan is de “Tweedekans”-afdeling van Coolblue.2 Het grote voordeel hiervan is dat er vaak in tegenstelling tot de particuliere verkoper met zijn tweedehands artikel wel recht is op garantie en op het retourneren van de “refurbished” artikelen.

Een qua schaal en betrouwbaarheid absoluut niet representatieve enquête onder mijn schoonfamilie vandaag leidde tot de conclusie dat tweedehands artikelen met garantie en recht op retourneren een goed alternatief zijn voor nieuwe producten. Het hangt wel af van het soort artikel: gezondheidsproducten bijvoorbeeld zouden minder snel gekozen worden als tweedehands artikel.
Vaak zijn producten die op deze manier worden verkocht ook gerepareerde producten: een telefoon die met een defect wordt geretourneerd en omgeruild voor een ander exemplaar kan na reparatie ook als refurbished weer in de verkoop worden gedaan. Het zou de webwinkel sieren als dit er eerlijk bij wordt vermeld: ik heb zelf het idee dat zo’n telefoon mogelijk meer problemen zal hebben en zou daarom hier niet zo snel voor kiezen.

Gezien de huidige consumentenmaatschappij juich ik het hergebruik van deze elektronica van harte toe. Het biedt een goedkoper alternatief. Wel moeten dezelfde voorwaarden en rechten eraan verbonden zijn als aan nieuwe producten om het interessant te maken bij een slechts marginaal lagere prijs. Als de prijs een stuk lager ligt maakt dit minder uit. Wel rijst dan de vraag op of in dit geval niet ook het gezegde “goedkoop is duurkoop” zou opgaan: als de prijs erg laag is zal het product vast ook niet veel waard zijn.

Namens de Redactiecommissie van LISA,

Auke-Frank Tadema

  1. https://www.sendcloud.nl/hoe-je-retourzendingen-slim-afhandelt/
  2. https://www.coolblue.nl/klantenservice/232/alle-informatie-over/tweedekans.html