LISA – Law & ICT Students’ Association|Bestuur@lisa-groningen.nl

Wat geeft u weg aan Google en Facebook?

Home » Nieuws » Wat geeft u weg aan Google en Facebook?

Wat geeft u weg aan Google en Facebook?

Google, Facebook en adverteren

Twee gigantische aanbieders van internetdiensten en social media hebben recentelijk aangekondigd hun gebruiksvoorwaarden aan te passen. Facebook heeft concept voorwaarden gepubliceerd en is de dialoog met gebruikers hierover aangegaan. Google heeft ze simpelweg een maand van tevoren gepubliceerd met de mededeling dat deze ingaan per 11 november 2013.

Beide informatiemonopolisten verdienen geld aan adverteren en beiden vinden het blijkbaar lucratief om te gaan adverteren met identiteiten van gebruikers. Door namen en foto’s van gebruikers te betrekken bij reclame en advertenties, worden deze meer overtuigender voor andere gebruikers. Peer reviews worden over het algemeen immers als meer betrouwbaar ingeschat dan reclame van de verkoper zelf. Deze nieuwe manier van reclame kent meerdere namen, waaronder personalized ads, persoonlijke reclame of publieke aanbevelingen. Facebook noemt het “sponsored stories” en Google noemt het “shared endorsements”.

Data mining

Wat Facebook is behoeft geen uitleg. Met meer dan 1 miljard gebruikers is het een niet meer weg te denken fenomeen. Maar behalve een wereldwijd sociaal platform, is Facebook ook een van de grootste spelers in gerichte marketing. Facebook weet hoe gebruikers onderling aan elkaar verbonden zijn, naar welke linkjes de interesse uitgaat én ook welke contacten er in de van Facebook voorziene telefoon van een gebruiker zitten etc. Door het combineren van al deze gegevens (het zogenaamde data mining) biedt het de mogelijkheden om hetzij zelf zeer gerichte (en dus meer doeltreffende) reclamecampagnes te voeren, dan wel gegevens aan derden te verkopen opdat zij gericht reclame kunnen maken.

Ook Google behoeft geen introductie en kan, net zoals Facebook, met het combineren van alle gebruikersgegevens zeer gerichte (en dus meer doeltreffende) reclamecampagnes voeren voor zichzelf of voor derden. Google biedt een nóg breder scala aan internetdiensten aan, dus zou nog meer kunnen gebruikersdata kunnen analyseren. Wat de kracht van data mining is en hoever dat gaat bij Google wordt mooi geïllustreerd door het volgende filmpje, dat inmiddels al een paar jaar oud is:

Link

Privacy

Het grote gebruiksgemak van gratis sociale interactie op internet komt dus met een prijs: een zeer ruime verwerking van de persoonsgegevens van de gebruikers, oftewel hun privacy wordt grotendeels opgegeven. Dat kan, omdat de gebruikers zelf akkoord zijn gegaan hiermee. Natuurlijk zal niet iedereen op de hoogte zijn van de enorme schaal waarop Facebook en Google welke gegevens verzamelen en wordt vaak -zonder te lezen- akkoord gegaan met de voorwaarden door een klik op de knop. Geldt dat wellicht ook voor u?

In 2012 had Google haar voorwaarden al dusdanig aangepast dat zij de gegevens uit verschillende diensten met elkaar mocht combineren. Dat wil zeggen dat de gebruikers van Google Play al gekoppeld werden aan profielen op Google+. Meerdere combinaties tussen de verschillende Google-diensten zijn sinds 2012 uiteraard mogelijk met legio toepassingen, waaronder een meer uitgebreide vorm van data mining.

Gelukkig is er een nieuwe kans om weer eens bewust een belangafweging te maken tussen het opgeven van uw privacy en het verkrijgen van het gebruiksgemak van Facebook en Google.

Nieuwe voorwaarden van Facebook

Recentelijk heeft Facebook namelijk nieuwe concept-voorwaarden opgesteld voor hun dienstverlening en een nieuwe richtlijn voor het gebruik van data. Over deze concepten wordt de mening van de gebruiker gevraagd.

Het verdient dan ook aanbeveling om eens door de teksten heen te gaan. Facebook mocht al veel met gegevens van gebruikers, maar op basis van de voorgestelde teksten wordt het toch echt bont gemaakt. Aan Facebook wordt namelijk het recht verleend om de identiteit, de content én de gegevens van gebruikers, te gebruiken en te verkopen zonder dat zij iets privé kunnen houden. Alle privacy lijkt dus overboord te worden gegooid.

Dit vermoeden wordt onderstreept door een voorbeeld van de wijzigingen dat volgt uit de concepten. Hierbij is de oude tekst gedeeltelijk geschrapt (doorgehaald) en is nieuwe tekst toegevoegd (vetgedrukt):

You can use your privacy settings to limit how your name and profile picture may be associated with commercial, sponsored, or related content (such as a brand you like) served or enhanced by us. You give us permission to use your name, and profile picture, content, and information in connection with commercial, sponsored, or related that content(such as a brand you like) served or enhanced by us, subject to the limits you placeThis means, for example, that you permit a business or other entity to pay us to display your name and/or profile picture with your content or information, without any compensation to you. If you have selected a specific audience for your content or information, we will respect your choice when we use it.

Kortom, de privacy van gebruikers is volledig uitgehold en gebruikers kunnen geen enkele zinvolle invloed meer uitoefenen om hun persoonsgegevens te beschermen. Zelfs als Facebook niet “open” of “aan” staat, claimt Facebook het recht om gegevens te blijven verzamelen. Dit geldt niet alleen door het lezen van cookies op computers van gebruikers, maar ook door het uitlezen van informatie van uw smartphone. Als u de Facebook-app heeft geïnstalleerd, dan is het niet onwaarschijnlijk dat Facebook uw belgedrag, uw contacten en uw geografische locatie bijhoudt, opslaat en verwerkt. Vindt u het dan nog steeds een mooie app? De transparantie in de daadwerkelijke verwerking door Facebook ontbreekt, maar deze verwerking zou na verloop van tijd ook kunnen wijzigen (de zogenaamde function creep).

Nieuwe voorwaarden van Google

Ook Google lanceerde kort geleden haar nieuwe voorwaarden die per 11 november 2013 in zullen gaan. Op basis van deze nieuwe voorwaarden kan ook Google adverteren met de gegevens of identiteit van haar gebruikers. Dit is dus een nieuwe kans om weer eens bewust een belangafweging te maken tussen het opgeven van uw privacy en het verkrijgen van het gebruiksgemak van de vele diensten van Google. Een belangrijke passage van de nieuwe voorwaarden van Google is:

Als u een Google-account heeft, kunnen we uw profielnaam, profielfoto en acties die u uitvoert op Google of in applicaties van derden die zijn gekoppeld aan uw Google-account (zoals +1’s, recensies die u schrijft en opmerkingen die u plaatst) weergeven in onze Services, waaronder weergave in advertenties en andere commerciële situaties. We respecteren de keuzes die u maakt in de instellingen van uw Google-account met betrekking tot delen of zichtbaarheid. U kunt bijvoorbeeld instellingen selecteren zodat uw naam en foto niet worden weergegeven in een advertentie.

Anders dan Facebook beperkt het recht zich bij Google enkel tot de gebruikersgegevens als die gebruiker zelf een commentaar of een +1 heeft gegeven of andere interactie heeft gedaan ten opzichte van een bepaalde dienst of product. Pas als een Google+ gebruiker commentaar heeft geleverd aan een beperkte groep mensen, dan kunnen alleen die bepaalde mensen de “persoonlijke reclames” zien. Waarderingen en recensies op diensten zoals Google+ Local of Google Play zijn van zichzelf al publiek en mogen door Google in advertenties worden gebruikt, tenzij de gebruiker kiest voor de opt-out om geen “aanbevelingen” meer te delen. Ook heeft Google toegezegd gebruikers jonger dan 18 jaar uit te sluiten van haar systeem van “persoonlijke advertenties”.

Hiermee lijkt Google een stuk privacy-vriendelijker te zijn dan Facebook, maar ook bij Google ontbreekt de transparantie in de daadwerkelijke verwerking van de persoonsgegevens. Bovendien zou dat verwerken na verloop van tijd ook kunnen wijzigen of opschuiven (function creep). Google is verder, anders dan Facebook over zichzelf doet voorkomen, niet uit op inspraak door gebruikers bij de totstandkoming van haar voorwaarden.

Hoe nu verder?

Facebook schijnt door de ondervonden weerstand de implementatie van de nieuwe regels al iets vertraagd te hebben. Ondertussen kunt u als gebruiker uw commentaar en/of bezwaren kenbaar maken op de betreffende pagina van Facebook. Overweeg ondertussen ook of u die app op uw smartphone nu wel zo nodig vindt.

Google lijkt, net als Facebook, de privacy van haar gebruikers langzaam en beetje bij beetje af te laten brokkelen. De vraag is of alle gebruikers niet langzaam wennen aan gebrek aan privacy, zoals een kikker die niet uit de pan met water springt als je het langzaam opwarmt tot een kookpunt. Hopelijk vergeet Google haar eigen motto niet -“Don’t be evil.”- voordat we met zijn allen accepteren dat het normaal is om jezelf en bekenden te zien adverteren voor producten of diensten. Overweeg ondertussen of u de opt-out voor het geven van “aanbevelingen” wilt gebruiken.

Of misschien moeten we ons helemaal niet zo druk maken over privacy? Tegenwoordig wordt steeds vaker gezegd dat privacy iets is voor de oudere generaties. We raken in de toekomst immers vast wel gewoon gewend aan reclames met foto’s en gegevens van onszelf erin: “Pietje kocht laatst deze aambeienzalf voor maar 2,99 euro.” Daaronder een foto van een lachende Pietje.

Over de auteur

Dit artikel is geschreven door mr. Koen Konings, advocaat bij ZENN Advocatuur te Groningen.

2016-10-14T22:19:25+00:00november 11th, 2013|Nieuws|

One Comment

  1. Wouter Lucassen 11 november 2013 at 18:58

    Stof tot nadenken dus!

Leave A Comment