LISA – Law & ICT Students’ Association|Bestuur@lisa-groningen.nl

Reisverslag Tallinn

Home » Activiteiten » Reisverslag Tallinn

vrijdag 7 februari – vertrek+aankomst

Vrijdag 7 februari 2014 was het dan eindelijk zover, de reis naar Tallinn waar al een lange tijd naar werd uitgekeken kon beginnen! De reiscommissie is een aantal maanden intensief en enthousiast bezig geweest met de voorbereiding van de veelbelovende studiereis. Ondanks de vrees voor een ijskoude week, stormden de aanmeldingen in december binnen. Estland kent namelijk gedurende hartje winter een klimaat waarin temperaturen van 20 graden onder het vriespunt niet uitzonderlijk zijn. Gezegd kan worden dat de studieweek goed is getimed: nog geen week voor onze aankomst deden inderdaad deze temperaturen zich voor in Tallinn – maar tijdens onze reis bleef de temperatuur rond het vriespunt hangen. Na een geslaagde Tinderborrel van donderdagavond in café Oblomov, zijn wij ‘s middags met een groep van 15 studenten met de trein naar Schiphol gereisd. Iedereen was erg nieuwsgierig wat de reis en de stad ons te bieden zou hebben. Een Middeleeuwse sprookjesstad,  zo wordt de hoofdstad van Estland ook wel genoemd. De gehele binnenstad staat op de UNESCO werelderfgoedlijst. Rond half negen vertrok het vliegtuig vanuit Schiphol noordoostwaarts, waar wij om twaalf uur op het vliegveld van Tallinn aankwamen. Met een transfer zijn wij vanaf het vliegveld naar het hostel gebracht. Het hostel bevond zich in één van de gezellige straatjes in de oude binnenstad. Op de straten lag nog een redelijke laag sneeuw, maar vooral ijs. Dat bleek later in de week nog weleens tot glibberpartijen te leiden. Gelukkig bleef iedereen toch met twee benen op de grond staan. Eenmaal aangekomen in het hostel, zocht iedereen een mooie slaapplek op voor de rest van de week en zijn we met de groep de stad ingegaan om alvast het nachtleven van Tallinn te verkennen.

Zaterdag 8 februari

Na de eerste nacht in ons gezellige en knusse hostel werden we wakker. In Tallinn is het een uur later dan in Nederland. Dat is even wennen voor iedereen. Je denkt dat je vroeg wakker bent (eigenlijk ben je dat ook), maar inmiddels is het daar al 10:00u. Als je om je heen keek, zag je iedereen nog slapen op hun dunne matrasjes en wankele stapelbedden. Ze waren druk bezig het  hostel  te restaureren, nou ja…. dat zeiden ze. De douches zagen er erg modern uit. We kwamen er echter achter dat als alle douches bezet waren, je  amper water had. Na onze eerst ervaring met de douche gingen we naar het ontbijt en het ontbijt was verrassend uitgebreid! Er was muesli, kellogs, chocopuffs, broodjes, kaas etc. Toen iedereen ontbeten had en klaar was, konden we op weg naar onze eerste activiteit; de Stadstour!

De Stadstour was erg bijzonder. We hadden een reisgids die het moest hebben van haar fooien en dus veel enthousiasme in haar verhalen stak. Haar Engels was heel goed en ze kon ook mooie verhalen vertellen over de stad, hoewel ze het ook graag had over de dood. Dan was er weer iemand van een toren gesprongen of onthoofd… ‘chopchop’. De stadstour liep door het oude gedeelte van de stad. Het is er prachtig met allemaal oude gebouwen en een oude stadsmuur. Met de stadstour kwamen we ook langs het oorlogsmonument,  de Kiek in de Kök, een kerk en het parlement. Estland is sinds 1991 onafhankelijk en omdat ze nog steeds zo bang zijn dat ze elk moment weer een inval kunnen krijgen van de Russen, vieren ze de Onafhankelijkheidsdag op 24 februari erg uitgebreid. Ook bij het parlement wordt elke ochtend, met het geluid van het volkslied, de vlag gehesen. Onderweg zijn er veel foto’s gemaakt en na de tocht ging iedereen uit elkaar om de rest van de stad te verkennen.

Op onze eerste dag in Tallinn zijn we lekker gaan eten bij een Indiaas restaurant. Dit restaurant was nieuw en voor de eerste keer open voor publiek. We waren dus de allereerste gasten van het restaurant. Gelukkig waren ze goed voorbereid; ze hadden maar liefst 5 menukaarten en het drinken kwam al na een half uur! Hun Indiase keuken was oprecht voortreffelijk. Hun curry was heerlijk en we konden zoveel rijst krijgen als we wilden. Na het eten gingen we allemaal terug naar het hostel om ons om te kleden en klaar te maken voor een avondje stappen in de Studio. Dit was een nieuwe moderne club in Tallinn. Bij de hiphop muziek stonden de drie musketiers op het podium op de uitkijk, terwijl de rest danste op de bekende leuke nummers. Een leuke afsluiter van een swingende eerste dag in Tallinn.

zondag 9 februari – gevangenis + tunnels

Op zondag stonden twee activiteiten op het programma: de Patarei prison en de Bastion Tunnels. Na het nuttigen van een stevig ontbijt in het hostel zijn we met de groep richting de gevangenis gelopen. Met de routekaart in de hand kwamen we daar rond het middaguur aan. Daar werden we opgewacht door een grote man op een snorfiets. Het was even glibberen en glijden om de gevangenis te bereiken, maar dat bleek zeker de moeite waard te zijn. De Patarei prison is gelegen aan de Finse Golf en heeft een rijke, maar vooral indrukwekkende geschiedenis. In 1828 is onder de regeringsperiode van Nicholas l van Rusland gestart met de bouw van de gevangenis, die een oppervlakte kent van vier hectare. Door de jaren heen is de gevangenis voor verschillende doeleinden gebruikt: als barrakken tijdens de Eerste Wereldoorlog en als gevangenis gedurende de Sovjet-periode. De gevangenis dient tegenwoordig als een cultureel park waar bezoekers op verschillende manieren hun vrije tijd kunnen doorbrengen. De gids vertelde een uitgebreid en indrukwekkend verhaal over het leven van de toenmalige gevangenen. Hij liet de martelkamer zien en we zijn nog in de luchtplaats geweest van de gevangenis. Het was een aangrijpend bezoek waarbij wij veel hebben geleerd over de politieke geschiedenis van Estland. Na de rondleiding door de gevangenis hebben we nog een glimp opgevangen van de Finse Golf en was het tijd om te gaan lunchen. Om drie uur stond een bezoek aan het ondergrondse Tallinn op de planning. De Bastion Tunnels bevinden zich onder het Kiek in de Kök Museum, van waaruit een reis naar het verleden en de toekomst gemaakt kan worden. Rond het jaar 1670 zijn de tunnels gemaakt, maar pas tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn deze pas echt gebruikt voor een snel en veilig transport van troepen van het ene deel naar het andere deel van de stad. De tunnels hebben vele gebruikers gekend: militairen, ratten, daklozen en ‘punkers’. Deze laatste groep gebruikte in de jaren tachtig en negentig de tunnels als schuilplaats voor de politie, omdat Punk rock in de Sovjet-Unie illegaal was. Na een reis naar het verleden, waanden we ons even met een spaceshuttle in het heelal, dat helaas geen hogere snelheid bereikte dan één kilometer in het uur. Ook dit was weer een spectaculaire rondleiding en met veel nuttige informatie in ons hoofd zijn wij de tunnels weer uitgeklommen, richting het avondmaal. Na gezellig met elkaar gegeten te hebben zijn wij teruggekeerd naar het hostel..

Maandag 10 februari

Vandaag stonden de eerste formele activiteiten op het programma! Om bij onze eerste formele activiteit te komen moesten we met de bus. Het openbaar vervoer is voor geregistreerde inwoners van Estland gratis, helaas niet voor ons. Toch mochten we niet klagen, omdat bijna iedereen gratis reist zijn ze het dus niet gewend als mensen willen betalen voor het openbaar vervoer. Op de heenweg hoefden we dan ook niet te betalen. De beste man achter het stuur kon geen Engels verstaan en gebaarde ons om snel te gaan zitten.

Onze eerste inhoudelijke activiteit was het ICT-democentre. Iedereen zat te wachten in zijn nette kleding op de interessante presentatie van Anna Piperal. We hebben die dag veel geleerd over Estland en hoever zij voorlopen met de digitalisering.Ze vertelde dat ze overal gratis Wifi hebben en dat ze een ID-kaart hebben met een chip erin. Hiermee kan je met een reader op je laptop inloggen in een systeem. Zo kan je je bankzaken regelen, stemmen op landelijke verkiezingen, na de geboorte van je kind, je kind aangeven en ga zo maar door. Estland kent ook een elektronisch patiënten dossier; je kan via internet inloggen op je account (ook met de reader) en zo kan je zien welke medicijnen je gekregen hebt in het verleden en je kan ook zien welke dokter jou patiëntgegevens bekeken heeft. Na kritische vragen van ons waarbij we ook de situatie in Nederland vertellen, blijkt dat dit in Estland mogelijk is in verband met het grote vertrouwen in de overheid, waar het in Nederland op het gebied van privacy aan ontbreekt.

Na een korte busrit en een lunchpauze was het tijd voor ons tweede formele bezoek; de Nederlandse Ambassade. Bij de ambassade werden we hartelijk ontvangen door de ambassadeur zelf en twee Nederlandse stagiaires. We kregen lekkere hapjes en drankjes door een gedreven Russische serveerster. De ambassadeur wilde graag onze vragen beantwoorden, dus wij brandden gelijk los. Hij vertelde over zijn loopbaan en hoe hij is begonnen in de politiek en in vele landen als ambassadeur heeft gewerkt. Ook vertelde hij over zijn werk als ambassadeur in Tallinn en dat hij vaak lunchte met ambassadeurs van andere landen. Hij lost in Tallinn niet alleen de problemen op van Nederlanders die er wonen, maar ook helpt hij bedrijven. De ambassadeur nodigde ons nog uit om bij de opening van een tentoonstelling te zijn op woensdag. Na een bedankje vertrokken we weer naar het hostel.

Die avond zijn we gezellig uit eten gegaan, dit keer naar een cafétje. Hier hebben we heerlijk gegeten en na het eten is iedereen weer naar het hostel gegaan. Beneden in het hostel was een soort woonkamer waar je met zijn allen spelletjes kon doen, tv kijken of muziek luisteren. Op de maandagavond waren er ook Oekraïense gasten die voor ons optraden, ze waren een soort bandje. Met al deze nieuwe indrukken van Tallinn zijn we weer lekker gaan slapen, op naar de volgende enerverende dag!

dinsdag 11 februari – parlement + cyber defense NATO

Op dinsdag stonden wij kort na het middaguur voor het parlementsgebouw van Estland waar om één uur een rondleiding zou beginnen. Het parlement is gevestigd op een hoger gelegen deel van de binnenstad van waaruit men een mooi uitzicht heeft over de stad. Het Estse parlement kent 101 leden en in 1920 werden de eerste verkiezingen gehouden. In 1934 werd het parlement buiten werking gesteld door een staatsgreep van de toenmalige premier van Estland. In 1992 nadat Estland weer onafhankelijk was geworden  na een lange periode van bezetting door de Sovjet-Unie en nazi-Duitsland werden weer verkiezingen in Estland gehouden. Elke ochtend en avond wordt de Estse vlag gehesen en klinkt het Estse volkslied vanaf de heuvel. Na het bezoek aan het parlement begon bij een aantal mensen de buikjes te rommelen, tijd voor een lekkere pancake. Bij restaurantje ‘Kompressor’ hebben we nog even genoten van overheerlijke hartige en zoete pannenkoeken. Daarna zijn we met de tram richting het NATO Cooperative cyber defence centre of exellence gereisd. Wij werden warm verwelkomd door de Nederlands juridisch militair adviseur bij militaire uitzendingen, Jan Stinissen. Het was een spectaculair bezoek! Het centrum werd in 2008 door een aantal landen opgezet en verkreeg al gauw de officiële status van militaire organisatie. Het doel van het centrum is het verhinderen van cyberaanvallen tegen NAVO-instanties. De eenheid wordt ook vertegenwoordigd door Nederland, daarnaast nemen o.a. Duitsland, Spanje en de Verenigde Staten deel uit van de CCDCOE. Crisismanagement is bijvoorbeeld een belangrijk aspect binnen de organisatie, er worden veel oefeningen uitgevoerd op cybergebied. ’s Avonds hebben we wederom lekker gegeten en zijn we de karaokebar ingedoken. Er werd uitbundig meegezongen, ieder op zijn eigen niveau. Nadat de keeltjes schor waren geworden is iedereen richting het hostel gekeerd om daar weer wat nachtrust te pakken.

woensdag 12 februari

De dagen gaan supersnel hier, vandaag stond er één formele activiteit op het programma. Rond een uur of 2 vertrokken we richting E-governance. We werden daar ontvangen door drie hele lieve mensen. Een vrouw van rond de vijftig was  oud-politicus en was erbij  toen Estland onafhankelijk werd. Zij heeft een grote inspraak gehad in e-estonia! Ze kon ons veel vertellen over de systemen die ze vandaag de dag gebruiken. Het was een sterke aanvulling op ICT-democentre van maandag. We hebben al onze vragen kunnen stellen en zijn nog meer te weten gekomen van Estland.

Na e-governance zijn we naar de opening van de tentoonstelling gegaan, die mede georganiseerd was door de Nederlandse ambassadeur. Na een inleidend gesprekje konden we even in het museum rondkijken en genieten van de hapjes en drankjes. Er was een Nederlandse man aanwezig die kaaswinkels had geopend in Estland. Hij importeerde de kaas uit Nederland en verkocht ze in de winkels. We konden dus genieten van de Hollandse kaas in Tallinn.

donderdag 13 februari – technische universiteit

Donderdag kon er heerlijk worden uitgeslapen, om half vier werden wij pas verwacht bij de Technische Universiteit van Tallinn. Het was tevens de laatste activiteit dat op het weekprogramma stond. De stadsbus heeft ons bij de universiteit gebracht. Tot onze verbazing kwamen grote groepen oudere dames het universiteitsgebouw uitwandelen. Waren we wel op het goede adres? Het bleek geen vergissing te zijn. Deze vrouwen volgen ook lectures aan de universiteit. De universiteit heeft aparte opleidingen voor de ouderen van Tallinn. De Technische Universiteit van Tallinn is bovendien de enige Estische universiteit die gespecialiseerd is in opleidingen op het gebied van technologie. Een greep uit de selectie van de faculteiten die er te vinden zijn: civiele techniek, informatietechnologie, economie en administratie. Aan de Technische Universiteit studeren momenteel 13.500 studenten. Ongeveer acht procent daarvan is internationale studenten. Het is een zeer modern en gezellig gebouw. We hebben een rondleiding door de universiteit gekregen, de collegezalen bekeken en een kijkje genomen in de universiteitsbibliotheek.  Daarna kregen we nog een uitleg over de verschillende opleidingen die gevolgd kunnen worden en een mini-college over IT-recht. ’s Avonds hebben we vlakbij het hostel voor de laatste keer gezamenlijk gegeten in een gezellig restaurant en hebben we ook deze avond feestelijk afgesloten door het nachtleven van Tallinn in te duiken.

vrijdag 14 februari

En dan word je wakker en besef je je dat de week eigenlijk alweer voorbij is. Vandaag is de dag dat we weer teruggaan naar Nederland. Na lekker uitgeslapen te hebben, ging iedereen bezig met zijn eigen dingen. Alle spullen bij elkaar te zoeken om je koffer weer in te pakken. Nog even snel de laatste souvenirtjes halen, even ontbijten en dan verzamelen om daar de bushalte te gaan. Nog een laatste keer achterom kijkend naar het knusse hostel en dan met koffer en al op weg. We denderen op de grote stenen van de straat en vertrekken richting onze bus. Gelukkig was de bus leeg en konden we met direct op weg naar het vliegveld. Eenmaal daar aangekomen konden we gelijk inchecken en ons twee uur lang vermaken met klaverjassen en een lekker broodje van de subway en gewoon ouderwets wachten.

Dan is het zover, lekker met zijn allen in dat o zo kleine vliegtuigje, waar je net rechtop kan staan. In het vliegtuig lag bijna iedereen lekker te slapen en een beetje bij te komen van de intensieve week.

Aangekomen op Schiphol pakte iedereen zijn koffer en hier zijn onze wegen gescheiden. We hopen dat jullie net zo’n leuke week hebben gehad als wij. Wij willen iedereen namens de BSR bedanken voor de superleuke week die we met zijn allen hebben gehad. We hebben er met zijn allen een top reis van gemaakt!