Bijna iedereen heeft wel een account bij een of meerdere van bovenstaande sociale media kanalen. Waarschijnlijk heb je zonder nadenken de algemene voorwaarden geaccepteerd bij het aanmaken van je account, zonder je druk te maken over wat voor rechten je eigenlijk ‘inlevert’, ik kan je vertellen, dat zijn er aardig wat. Wist je bijvoorbeeld dat de foto’s die jij op jouw Facebookpagina hebt geplaatst zonder problemen in alle bladen gepubliceerd mogen worden? Nu zal je het vast niet zo erg vinden wanneer je zorgvuldig uitgekozen profielfoto, waar jij je nieuwe pak draagt, ergens in de Margriet verschijnt. Een ander verhaal is het als de pikante Snapchats naar je vriendin plotseling op de voorpagina van de Telegraaf verschijnen, of jouw nieuwe strandfoto’s op Instagram naast een epistel over afvallen worden geplaatst. Dat zijn wellicht situaties die minder gewenst zijn. In dit blog leg ik per sociaal medium globaal uit wat er met je foto’s gedaan mag worden. Verder beschrijf ik een eventueel doemscenario dat zich voor zou kunnen doen. Hierbij opgemerkt dat het om de laatste versies, geaccepteerde updates en voorwaarden gaat.

Snapchat:

Wat mag er met je foto’s gedaan worden?

Bij Snapchat ben jij het product, vandaar ook dat het voor jou gratis is. In sectie 2 van de ‘terms of service’ van Snapchat staat het volgende:

“But you grant Snapchat a worldwide, perpetual, royalty-free, sublicensable, and transferable license to host, store, use, display, reproduce, modify, adapt, edit, publish, create derivative works from, publicly perform, broadcast, distribute, syndicate, promote, exhibit, and publicly display that content in any form and in any and all media or distribution methods (now known or later developed).”

Ik durf er vergif op in te nemen dat het merendeel van de gebruikers van Snapchat dit stukje tekst nooit bewust tot zich door heeft laten dringen. In principe staat in dit stukje van de algemene voorwaarden dat Snapchat het recht heeft om wat ze maar willen te doen met jouw ‘snaps’. In de wet zijn er natuurlijk grenzen gesteld om je enigszins te beschermen, daarbij doel ik op smaad, belediging en laster. Maar voordat daar sprake van is, moet er een behoorlijke grens overschreden zijn. Verderop in de algemene voorwaarden valt nog te lezen dat bedrijfspartners ook al deze rechten verkrijgen, ook in het geval van overnames. Het zou in de toekomst dus zo kunnen zijn dat kwaadwillenden een aandeel in Snapchat nemen en in tegenstelling tot nu, dingen met jouw foto’s doen die uitermate onplezierig zijn. Het verdienmodel van Snapchat zit nog steeds in de kinderschoenen, dus vooralsnog zal Snapchat niet proberen om haar gebruikers af te schrikken. Het is niet zo dat ze ineens en masse badkamer selfies zullen gaan publiceren, echter een garantie is er niet. De foto’s mogen vanaf heden wel gewoon opgeslagen worden, dus denk niet dat de zogenaamd tijdelijke foto’s nadat ze zijn aangeklikt naar de eeuwige jachtvelden zijn vergaan.

Doemscenario:

Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand via zijn reisverzekering probeert om zijn in de kroeg gevallen mobiel vergoed te zien worden. De verzekering kan met een belletje naar Snapchat jouw snaps (tegen betaling) opvragen en zien dat jij helemaal niet op reis was, maar met je vrienden in de kroeg en net een nieuw rondje Herfstbok besteld had op dat moment. Helaas voor jou wordt er over het algemeen binnen onze rechtsstaat niet lichtzinnig omgegaan met verzekeringsfraude.

Instagram:

Wat mag er met je foto’s gedaan worden?

“Some or all of the Service may be supported by advertising revenue. To help us deliver interesting paid or sponsored content or promotions, you agree that a business or other entity may pay us to display your username, likeness, photos (along with any associated metadata), and/or actions you take, in connection with paid or sponsored content or promotions, without any compensation to you.”

Het bovenstaande stukje voorwaarden is afkomstig van Instagram en bevat andere woorden, maar heeft eenzelfde strekking als het stukje voorwaarden van Snapchat. Het mag geen verrassing heten dat de wederom gratis foto-dienst Instagram wat terug wil zien voor het aanbieden van al die filters en opslagplaatsen. In de voorwaarden van Instagram heb je toegegeven aan de verkoop van jouw foto’s aan derden. Instagram mag jouw foto’s verkopen aan adverteerders.

Mocht je dus of heel fotogeniek zijn, adembenemende foto’s kunnen maken, of een combinatie van beide, is er een kans dat je jouw foto’s ooit een keer terugziet in een reclameboodschap. Wil je daar dan een compensatie voor? Dan trek je hoogstwaarschijnlijk aan het kortste eind. Vooralsnog zijn er echter nog geen rechterlijke uitspraken gedaan over dergelijke situaties.

Doemscenario:

Ben je net over je ex heen, zie je in de reclameblokken van expeditie Robinson ineens de Instagram-foto’s van jullie eerste date terug in een reclame van Lexa.nl. Pijnlijk voor zowel jou als je nieuwe vlam, hopelijk sta je er wel goed op.

Facebook:

Wat mag er met je foto’s gedaan worden?

Evenals bij de vorige twee sociale media is Facebook dankzij jouw toestemming gerechtigd om alle content die je er op plaatst te gebruiken naar eigen inzicht, dus ook voor de verkoop aan derden. Het enige voordeel bij Facebook is wel, wanneer het account verwijderd wordt, mogen jouw foto’s niet meer gebruikt worden (tenzij die kekke vakantiefoto’s op de pagina van iemand anders nog wel staan).

Doemscenario:

Jij dacht dat de vijf jaar oude foto’s van je zuipvakantie in Lloret de Mar in de vergetelheid waren geraakt? Helaas had de communicatiestagiair bij GOGO nog wat materiaal nodig om de nieuwe reclames te vullen. En dat terwijl je net een paar sollicitaties de deur uit hebt gedaan.

Wees er dus van bewust dat elke foto die met bovengenoemde sociale media verstuurd of geplaatst wordt, vroeg of laat ergens zou kunnen opduiken. Nou verwacht ik niet dat de doemscenario’s snel werkelijkheid zullen gaan worden, maar weet dat het in theorie dus absoluut mogelijk is. Naar verwachting zal het een hele zware kluif worden om in zo’n scenario compensatie dan wel verwijdering te vorderen.

 

Namens de redactiecommissie,

 

Max Landkroon